De Nederlandse industrie laat veel geld liggen door slecht georganiseerd management.

Volgens onderzoek dat Rijksuniversiteit Groningen en RaboResearch dinsdag publiceerden, zouden Nederlandse bedrijven 4 procent meer omzet kunnen draaien en 7 procent winstgevender kunnen zijn als ze zich net zo zouden organiseren als bedrijven in Duitsland en Zweden.

In een ranglijst van landen op het gebied van managementpraktijken staat Nederland op de zesde plaats. Nederland scoort daarmee beter dan Groot-Brittannië, Australië en Frankrijk, maar beduidend minder goed dan Canada, Japan, Zweden, Duitsland en met name de Verenigde Staten.

(klik om te vergroten)

Onvoldoende gewaardeerd

Vooral bij de onderdelen doelen (negende plaats) en personeelsmanagement (achtste plaats) kunnen de Nederlandse bedrijven nog een slag maken.

"Bij doelen gaat het erom dat er een balans bestaat tussen financiële en niet-financiële doelen, dat de belangen van de verschillende partijen tot uitdrukking komen in die doelen, dat doelen ambitieus zijn maar tegelijkertijd wel haalbaar, en dat ze gedragen worden binnen alle geledingen van het bedrijf", aldus de onderzoekers. "Bij personeelsmanagement gaat het om het aantrekken, vasthouden en ontwikkelen van talent in de organisatie."

Een verbetering van de kwaliteit van managementpraktijken van het gemiddelde bedrijf in Nederland naar het niveau van het gemiddelde Zweedse of Duitse bedrijf zou volgens de onderzoekers gepaard gaan met een 4 procent hogere omzet per werknemer en een 7 procent hogere winst per werknemer.

Volgens Barbara Baarsma, directeur kennisontwikkeling bij Rabobank, worden goede werknemers vaak onvoldoende gewaardeerd. Dat gaat dan niet alleen om salaris en bonussen, maar ook om schouderklopjes en loopbaankansen. Slechte werknemers zouden juist eerder moeten worden herplaatst of ontslagen.

"Nederland is een polderland. We houden er niet van om de confrontatie aan te gaan", aldus Baarsma tegen het FD.

Er is ook goed nieuws: Nederlandse bedrijven staan op de eerste plaats in de categorie operaties, oftewel lean-managementpraktijken.

LEES OOK: Deze 38-jarige Australiër bouwde vanuit het niets een bedrijf op dat €17 miljard waard is – dit zijn de 3 grootste fouten die hij naar eigen zeggen maakte als groeiondernemer